Pelles blogg

Pelles blogg

Jakten på Sveriges bästa landskapsmat

Husmansbord® är ett varumärke och koncept från Svensk Landskapsmat, Pelle Agorelius AB på Saxhytte Gård strax norr om Grythyttan. Utvecklingen drivs av Jakten på Sveriges bästa landskapsmat och tar utgångspunkt i råvarans ursprung och livsmedelsprodukters kvalitet. När detta översätts till serverad mat skapas affärsmässiga nätverk mellan livsmedelsproducenter, butiker och restauranger. Livsmedelsproducenter som lämnar in produkter till bedömning av en oberoende och kompetent panel, har inte bara möjligheten att få sin produkt diplomerad utan får också en återkoppling, ”feedback”, på hur de olika paneldeltagarna upplevt produkten utifrån vilka förväntningar som skapas när man möter den på samma sätt som en kund möter den i butik. Hela Husmansbord®processen kallas för tillämpad mervärdesanalys* och går ut på idén att fokus på fördelar och förtjänster utvecklar matens mervärden, för kundens bästa.*Upplevelsen är summan av brukandet/besöket minus förväntningarna, U=B-F®

TILL VÄRLDENS FRÄMSTA KOCKSKOLA

MervärdenPosted by Pelle Agorelius Thu, March 19, 2015 22:08:38

Sveriges bästa landskapsmat till världens främsta kockskola

Elin Agorelius från Husmansbord i Grythyttan och Catherine Baschet, Alumni, Event och Kommunikations-koordinator på Le Cordon Bleu, Paris.

Pelle och Elin Agorelius från Husmansbord i Grythyttan är nyligen hemkomna från Paris och ett besök på Le Cordon Bleu, som är en av världens mest kända kockskolor.

- Vi planerar nu ett gästspel på skolan under året, med Husmansbord-diplomerade svenska delikatesser i fokus, berättar Pelle Agorelius. Det finns en myt i matbranschen att fransmännen är konservativa när det gäller annan matkultur än deras egen, men det är inget vi upplever. Vi känner att det finns ett starkt intresse och en stor nyfikenhet hos fransmännen när det gäller svensk och nordisk mat.

Husmansbord har tidigare samarbetat med Le Cordon Bleu, bland annat på flertalet Cookbook Fair-mässor i Paris.

- Vi är stolta och glada för att ha etablerat det här samarbetet, fortsätter Pelle. Svensk och fransk gastronomi har mycket gemensamt och vi märker en stor nyfikenhet på rena svenska råvaror med oförfalskade smaker. Det ska bli spännande att presentera ytterligare exempel på Sveriges bästa landskapsmat för Le Cordon Bleu-eleverna.

Pelle säger avslutningsvis att det finns en styrka och kunskap i fransk gastronomi som inte ska stå i motsats till den svenska matkulturen.

- Att dela med sig och sprida kunskap om den svenska maten är nummer ett för att öka intresset internationellt för att på sikt öka den svenska livsmedelsexporten, avslutar han.

Den kockskolan Le Cordon Bleu grundades i Paris år 1895 och finns nu i 20 länder, med 50 lärosäten. 20 000 studenter från 8o olika länder drillas varje år. Inte bara i kok-konst utan också inom dryckeskunskap, ledarutbildning och nya spännande ”Master of Gastronomic Tourism”.


Under Parisbesöket strålade Pelle och Elin Agorelius samman med journalisten och matfantasten Ulf Elfving, som bland annat bloggar om mat på Expressens Mitt Kök. Tillsammans besökte de Sveriges ambassad där de mötte Veronika Wand-Danielsson och hennes kock Emil Glaser och bjöd på varuprover från Husmansbord och Konsum Värmland.

Ingen vet exakt hur många svenskar som bor i Paris-området, men deras längtan efter hemlandets smaker har gjort att även fransmän får prova isterband, lingonsylt, knäckebröd och blåbärsdrycker.

Detta och mycket mer återfinner man på svenska Affären i Paris. Där har Agneta Kossowski-Darwish målmedvetet byggt upp en fin butik med olika svenska matvaror. Redan 2012 påbörjades ett samarbete med Husmansbord för att ytterligare utveckla sortimentet.

Här ses Agneta och Pelle när han överräcker diplomet Husmansbord Gastronordic Partnership 2015 som en bekräftelse på de goda insatserna.

Pelle Agorelius säger:

- Parollen som beskriver vårt målmedvetna internationella arbete beskrivs så här: "Sharing the best of swedish food and culinary traditions with the world". Agnetha och Affären är en fin samarbetspartner som tack vare sina ambitioner förtjänar all uppmärksamhet.

Allt fler Husmansbord-diplomerade produkter når Parisarna, inte minst tack vare Konsum Värmlands grossistverksamhet för utlandskunder. Förutom Affären i Paris levererar Husmansbord och Konsum Värmland till ett antal olika restauranger och butiker runt om i Europa, bland annat Björk i Italien och TotallySwedish i Storbritannien.




  • Comments(0)//pellesblogg.husmansbord.se/#post175