Pelles blogg

Pelles blogg

Jakten på Sveriges bästa landskapsmat

Husmansbord® är ett varumärke och koncept från Svensk Landskapsmat, Pelle Agorelius AB på Saxhytte Gård strax norr om Grythyttan. Utvecklingen drivs av Jakten på Sveriges bästa landskapsmat och tar utgångspunkt i råvarans ursprung och livsmedelsprodukters kvalitet. När detta översätts till serverad mat skapas affärsmässiga nätverk mellan livsmedelsproducenter, butiker och restauranger. Livsmedelsproducenter som lämnar in produkter till bedömning av en oberoende och kompetent panel, har inte bara möjligheten att få sin produkt diplomerad utan får också en återkoppling, ”feedback”, på hur de olika paneldeltagarna upplevt produkten utifrån vilka förväntningar som skapas när man möter den på samma sätt som en kund möter den i butik. Hela Husmansbord®processen kallas för tillämpad mervärdesanalys* och går ut på idén att fokus på fördelar och förtjänster utvecklar matens mervärden, för kundens bästa.*Upplevelsen är summan av brukandet/besöket minus förväntningarna, U=B-F®

Swedish Food Goes where Swedish Design Goes

MervärdenPosted by Pelle Agorelius Fri, April 11, 2014 23:46:03
En kort rapport från pågående mässan i Milano. Swedish Design Goes, IN REAL LIFE.

Jag uppdaterar med text, länkar och reflektioner efter hand, håll utkik.

Kolla gärna in Twitter, länk här

Pressmeddelandet från i måndags, text inklippt nedan.
På årets designvecka i Milano, 8-13 april, har den svenska utställningen temat IN REAL LIFE. Där samlas ett 40-tal svenska designers och tillverkare för att ge en bred bild av vad som pågår inom svensk design idag.

I centrum för IN REAL LIFE står matbordet. Bordet omges av 24 utvalda stolar som var och en har en unik historia att berätta om samarbetet mellan designer och producent. Med svenska tallrikar, bestick och glas bjuder man till bords med svenska maträtter skapade av Björk Swedish Brasserie i samarbete med Husmansbord.

- Vi vill understryka vikten av möten i det verkliga livet, säger Ewa Kumlin, VD på Svensk Form. Vi har dukat upp med rejäla svenska råvaror och slår oss ner kring ett bord, för att inta gemensamma måltider, som människor har gjort i alla tider och kulturer. Det är det mest naturliga sättet att umgås och samtala.

Pelle Agorelius, VD på Svensk Landskapsmat, som tillsammans med sin fru Ewa är initiativtagare till Husmansbord och samarbetsplattformen Gastronordic, uttrycker sig entusiastiskt:

- Genom satsningen på konceptet IN REAL LIFE uppnås många gemensamma mål. Inte minst för att förmedla till omvärlden hur mycket vi värdesätter möjligheten att få dela med oss av den bästa maten som Sverige kan erbjuda.

Sven-Erik Johansson från Nibble Gårdsgris i Västmanland, är en av dem som genom familjeföretaget bidrar med produkter till invigningen den 8 april.

- Vi vill bidra till att få ut budskapet om att vårt svenska griskött håller en så hög kvalitet att man kan skapa helt fantastiska måltider, tack vare att djuren får svenskodlad mat och rätt skötsel, säger Johansson, som är en av eldsjälarna för kvalitetssäkringen och certifieringen Svenskt Sigill, som samarbetar med Husmansbord.

- Samröret idag, mellan småskaligt konsthantverk och den nya svenska matkulturen är påtagligt, kommenterar Ewa Kumlin. Man står för samma uppskattning av kvalitet, hantverksskicklighet, hållbar produktion, bra lokala råvaror, sinnlighet och handens tysta kunskap.

Sedan två år tillbaka har Husmansbord från Saxhytte Gård i Grythyttan samarbetat med italienska mat-och design-satsningen Björk. I september 2012 öppnade Italiens första svenska restaurang Björk Swedish Brasserie i Aosta-dalen. Den 7 november 2013 togs nästa steg, Björk Side Store i Milano som är en butik för svensk mat och skandinavisk design.

Husmansbords motto ”Sharing the best of swedish food and culinary traditions with the world” bygger i grunden på ett stort antal svenska livsmedelsföretags kollektiva drivkraft att ständigt förbättras samt nå ut, även utanför Sverige, med sina varor och värderingar.

- Ärlig mat ska löna sig i längden, säger Pelle Agorelius. Med Husmansbord strävar vi därför att nå ut och visa upp svensk kvalitetsmat för nya marknader. När vi presenterar den svenska maten i internationella sammanhang upptäcker vi ofta att den upplevs som exotisk, och matkännare blir positivt överraskade över de fantastiska råvarorna Sverige har att erbjuda.

Följande varumärken och företag, som nyligen valts ut och erhållit Husmansbords diplom i Jakten på Sveriges bästa landskapsmat 2013, stödjer alla samarbetet med Björk Swedish Brasserie och Björk Side Store under IN REAL LIFE i Milano. Dessa är i bokstavsordning: Estwalls bageri, Grythytte Qwarn, Gutö Delikatesser, Gäsene mejeri, Kullamust, Larsvikens, Leksandsbröd, Mjödhamnen, Mårdängs kallpressade, Mällby Lantgård, Pyramidbageriet, Skogens Gröna Sköna, Värmlands Chark samt även Konsum Värmland, Svenskt Sigill, Torfolk Gård, Nibble Gårdsgris, Saxhyttegubben och Allerum.

  • Comments(0)//pellesblogg.husmansbord.se/#post147